ons. 12. apr.

Digitalt

Webinar om vulvalidelser

Har du vondt i underlivet? På dette webinaret vil gynekolog Ole Aleksander Dyrkorn og hudlege Anne Lise Helgesen fortelle om ulike vulvalidelser.

Registreringen er lukket
Se andre arrangementer
Webinar om vulvalidelser

12. apr. 2023, 19:00

Digitalt

Gjester

Om arrangementet

Velkommen til webinar hvor vi skal få lære mer om alle årsakene til vulvalidelser. Om du lurer på hva som kan være galt, eller ønsker å lære mer anbefaler vi deg å delta! Webinaret blir delt i to deler, hvor gynekolog og hudlege holder hver sin del. Til slutt svarer de på spørsmål fra dere.

Hudsykdommer i vulva - hvordan ser det ut og hvordan kan det behandles?

Anne Lise Helgesen er hudlege, og var med på å starte norges første vulvaklinikk i Oslo i 2003. Hun startet også Vulvaforum, og var inntil nylig styrelder. I doktorgraden sin forsket hun på lichen planus i underlivet. Hun skal fortelle om de ulike hudlidelsene som kan ramme vulva.

Ulike hudsykdommer som lichen schlerosus, lichen planus og soppinfeksjoner kan dukke opp i vulva. Disse kan være plagsomme og kan gi både kløe og smerter i lang tid. De kan av og til være vanskelige å finne ut av, derfor går vi gjennom dette med bilder og sykehistorier.

Når underlivet gjør vondt - Utredning og behandling

Ole Aleksander Dyrkorn er gynekolog og har jobbet mange år ved vulvaklinikken i Oslo, og sitter i styret i Vulvaforum. Han har også en doktorgrad i urogynekologi.

Hvorfor gjør underlivet mitt vondt? Mange kvinner sliter i større eller mindre grad med ulike tilstander som kan gi vedvarende smerter i underlivet. Det kan være flaut eller vanskelig å ta dette opp med helsepersonell. Vi går gjennom ulike tilstandersom kan være årsak til smerter, med spesielt fokus på vulvodyni og vaginisme.

Webinaret er åpent for alle og helt gratis. Medlemmer av foreningen får tilgang til opptak i etterkant. Det blir mulighet til å stille spørsmål.

Dele dette arrangementet