Selvhjelp

Smertelindring

Det er dessverre lang ventetid hos gynekologer. Første gang du kommer dit vil legen mest sannsynlig komme med forslag til hva du kan gjøre for smertelindring, her har vi samlet noen av disse rådene. Noen av disse rådene kan gi lindring med en gang mens andre kan hjelpe på lang sikt. Rådene er samlet fra andre kvinner med vulvodyni, så det er viktig at du prøver deg frem, ingen kropper er like.

Samtalen med legen

De fleste fastleger har hørt om diagnosen vulvodyni. Det de kanskje ikke er klar over er hvor vanlig det er, eller hvordan de skal behandle det. Hvis legen eller gynekologen ikke har hørt om vulvodyni, anbefaler vi at du bytter.

Les mer om samtalen med legen og det første gynekologbesøket.

Samtalegrupper

Mange går alene med sine opplevelser i årevis. Ønsker du å prate med noen som går gjennom det samme som deg?

Vi arrangerer lavterskel gruppesamtale for våre medlemmer. Et styremedlem initierer samtalen, og deltakerne bestemmer hva de ønsker å snakke om. Noen av gruppene velger å holde kontakten i etterkant for å støtte hverandre i hverdagen.

Du kan melde din interesse her. Vi tar kontakt når vi har en fulltegnet gruppe.

Det første gynekologbesøket

Hos gynekologen vil arbeidet med å stille en diagnose starte. Dere vil starte med en samtale på kontoret. Her bør du beskrive smertene så nøyaktig du kan, på samme måte som du gjorde hos fastlegen. Hos gynekologen vil det bli foretatt en undersøkelse. Her kan det igjen være nyttig og snakke om hvordan den skal foregå. Om du ikke ønsker bruk av spekulum skal det være helt greit. Ting dere kan avtale kan være at du får tid til å puste før berøring, at alt foregår sakte, dere skal snakke om hva som skjer før det skjer, hvor mye glidemiddel som skal brukes og alt annet du ønsker. Gynekologen skal aldri gjøre noe du ikke er komfortabel med. Det er så klart veldig nyttig for gynekologen å få gjøre denne undersøkelsen, men dette trenger ikke skje den første timen om du ikke ønsker det.

Les mer om samtalen med legen og det første gynekologbesøket.

Facebook-grupper

Du er ikke alene. Du kan komme i kontakt med andre kvinner med vulvodyni i flere Facebook-grupper:

Gruppene er private, men du kan søke den frem på Facebook og be om tilgang. Ingen utenfor gruppen vil kunne lese det du skriver eller se hvem som er medlemmer.

Vulvodyniforeningens medlemmer

Kroniske underlivssmerter Norge

Vestibulitt/Vulvodyni/Vaginisme

Vulvodyniforeningens medlemmer

“Vulvodyniforeningens medlemmer” er en gruppe for medlemmer av foreningen for samtaler, deling av erfaringer etc. Denne er kun for medlemmer

Kroniske underlivssmerter Norge

“Kroniske underlivssmerter Norge” er en gruppe for kvinner, pårørende og behandlere. Denne gruppen ble startet mai 2017 og driftes av privatpersoner.

Vestilbulitt/Vulvodyni/Vagnisme

“Vestilbulitt/Vulvodyni/Vagnisme” er en gruppe kun for kvinner som har eller har hatt sykdommen (ikke partner, familie eller venner).  Denne gruppen ble startet i 2017 og driftes av privatpersoner.