Den store forskjellen

Forfatter: Hanna Eide, leder i Vulvodyniforeningen

Siden foreningen ble startet i 2020 er alt vi har hørt når vi har ropt om hjelp at vi må vente på NOUen om kvinners helse. Det var altså en Norsk Offentlig Utredning som skulle lages, og et kvinnehelseutvalg var i gang med arbeidet. Vi fikk muligheten til å sende innspill, og mange av medlemmene våre bidro med sine historier.

Den 2. mars kom endelig den offentlige rapporten om kvinners helse vi har ventet så lenge på, med tittelen «Den store forskjellen». Dagen startet med at jeg fikk snakke om vulvalidelser på TV2 Nyhetene sammen med Helene fra Femihelse. Det var utrolig gøy, og jeg håper noen flere lærte hva en vulva er!

Senere benket jeg meg foran PCen da rapporten ble overrakt helseminister Ingvild Kjerkol. På ettermiddagen dro flere fra styret på seminaret som ble arrangert i forbindelse med rapporten. Der var mange brilliante forskere, og helseministeren selv. Vi er utrolig fornøyde med rapporten, som er veldig tydelig på at vi med vulvalidelser ikke blir tatt alvorlig, og ikke får behandlingen vi har behov for. Utvalget foreslo som et konkret tiltak at alle helseforetak skulle få en vulvaklinikk. Disse burde ha et tverrfaglig team med gynekolog, hudlege, sexolog, sykepleier og fysioterapeut.

Om du vil lese hele rapporten kan du gjøre det her.

Men hva skal rapporten brukes til? Veien videre er dessverre fortsatt lang. Først skal denne rapporten på høring, og den skal vi selvfølgelig svare på. I 2024 skal regjeringen utarbeide en kvinnehelsestrategi, og først etter at den er ferdig vil vi muligens se endringer i helsevesenet. Enn så lenge er vi forsiktige optimister..